آشنایی با فناوری‌های G-Sync و FreeSync

حتی کاردستی با کاغذ رنگی برای کودکان و پیش دبستانی ها اگر با های - و کوچک ترین آشنایی هم نداشته باشید، احتمالا لابه لای اخبار مخصوصا اخبار مرتبط با تابه حال بارها این دو نام به چشمتان خورده است - و نام هایی هستند که به ترتیب و روی های ریفرش ریت پویا یا متغیر - خود گذاشته اند به زبان ساده، هنگامی که نرخِ فریمِ خروجی از یک دستگاه با نرخ به روزرسانی هماهنگ نباشد، اثرات جانبی نامطلوبی مانند اثر مشهور بریده شدن صفحه هنگام نمایش محتوا به وجود خواهد آمد های - و با هماهنگ کردن فریم ریت و ریفرش ریت باعث حذف چنین اثراتی می شوند و تجربهبسیار بهتری مخصوصا هنگام اجرای های ویدئویی در اختیار کاربر قرار می دهند در ادامه به بررسی عمیق تر این دو و مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن لازم است ابتدا توضیح مختصری راجع به دو اصح ریفرش ریت و فریم ریت م فریم ریتفریم ریت - نرخ فریم ه به موضوع کاربرد آن می تواند معانی متفاوتی داشته باشد برای مثال، هنگام اشاره به فایل های ویدئویی، فریم ریت به معنی تعداد فریم ها یا تصاویری است که فایل ویدئویی در یک ثانیه از خود جای داده است بیشتر فیلم های امروزی بین ۲۴ تا ۳۰ فریم بر ثانیه هستند؛ درحالی که فریم ریت های ۵۰ و ۶۰ معمولا مختص پخش زندهورزشی است و در دنیای سینما کمتر استفاده می شود تصویر متحرک فوق متشکل از ۱۵ تصویر ثابت مجزا است و ۱ ۵ ثانیه طول دارد بنابراین فریم ریت آن برابر با ۱۰ است اصح فریم ریت هنگام اشاره به کاردستی با کاغذ رنگی برای کودکان های ویدئویی معنای تقریبا مشابهی با فریم ریت فایل های ویدئویی دارد یکی از تفاوت های نرخ فریم و ویدئو، متغیر بودن فریم ریت هایاست اگرچه هم در دنیای ویدئو می توان فایل هایی با فریم ریت متغیر پیدا کرد و هم در دنیای هایمی توان فریم ریت را ثابت نگه داشت معمولا روی ۳۰ یا ۶۰ ؛ اما در بیشتر موارد فریم ریت فایل های ویدئویی ثابت و فریم ریت های ویدئویی متغیر است همچنین ازآنجایی که فریم ریت های ویدئویی واه به قدرت پردازشی است، از آن به عنوان معیاری برای بنچمارک استفاده می شود فریم ریت فایل های ویدئویی معمولا ثابت و فریم ریت هایمعمولا متغیر استاما هنگام اشاره به های فیلم برداری و عکس برداری، فریم ریت به معنای تعداد تصاویر ثبت شده در هر ثانیه است و لزوما با سرعت پخش محتوا ارتباطی ندارد برای مثال، اگر سرعت فیلم برداری یک ۱۲۰ فریم بر ثانیه باشد، می توان با پخش ویدئوی ثبت شده در سرعت معمول ۳۰ فریم بر ثانیه ، یک ویدئوی اسلوموشن با سرعت یک چها تولید کرد فریم ریت همچنین معیار بسیار مهمی هنگام خرید های عکاسی حرفه ای ورزشی است یک ورزشی یا بدون آینه با فریم ریت ۱۰ که فریم ریت بسیار خوبی برای یک ورزشی به شمار می رود! قادر است در لحظات حساس در هر ثانیه ۱۰ تصویر با کیفیت و رزولوشن کامل از صحنهورزشی به ثبت برساند ریفرش ریتمقالهمرتبط آیا مانیتور واقعا مهم است؟ریفرش ریت - نرخ به روزرسانی با واحد بار بر ثانیه یا هرتز بیان کاردستی با کاغذ رنگی برای پیش دبستانی ها می شود و به معنای تعداد دفعات به روزرسانی تصویر توسط صفحه در هر ثانیه است و نباید با فریم ریت اشتباه گرفته شود

برای مثالرا در نظر بگیرید که ریفرش ریت آن برابر با ۶۰ هرتز است چنینقادر است در هر ثانیه ۶۰ بار تصویرِ نمایش داده شده روی صفحهخود را به روزرسانی کند حال اگر محتوایی با فریم ریت ۳۰ را روی چنینپخش کنید، هر فریم را ۲ بار نشان می دهد تا فریم بعدی برای نمایش آماده شود به صورت مشابه، اگر یا ویدئوی پخش شده ۱۲۰ فریم بر ثانیه باشد، ۶۰ هرتز تنها قادر است نیمی از فریم های دریی را به نمایش بگذارد بریده شدن صفحه با اندکی دقت در دو سناریوی بالا فریم ریت و ریفرش ریت ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ متوجه می شوید که اعداد ذکرشده مضرب صحیحی از یکدیگر هستند حال این سؤال پیش می آید که اگر ریفرش ریت مانیتور مضرب صحیحی از فریم ریت نباشد یا اصلا فریم ریت محتوا متغیر باشد، چه اتفاقی خواهد اد اگر محتوای پخش شده مربوط به فایل ویدئویی باشد، بسیاری از ها قادر هستند با استفاده از تکنیکی با نام میان یابی حرکت فریم های جدیدی در لابه لای فریم های اصلی محتوا تولید کنند که به نوعی میانگین فریم قبلی و بعدی خود هستند شرکت های تولیدکنندهصفحه نمایش، هرکدام نام اختصاصی خود را روی این تکنیک می گذارند برای مثال، از نام ، از و از استفاده می کند پاناک هم زمانی که های هنوز در مشهور بودند، با تولید فریم ، فریم ریت ویدئوی دریی را تا ۶۰۰ افزایش می کاردستی با کاغذ رنگی برای کودکان و پیش دبستانی ها داد تا با ریفرش ریت خارق العاده۶۰۰ هرتزی هایخود برابر باشد ناگفته پیدا است که نمی توان هنگام تبدیل یک فیلم ۲۴ فریم بر ثانیه به ۶۰۰ فریم بر ثانیه انتظار نتایج جادویی داشت و خروجی چنین تکنیکی قطعا با محتوایی که واقعا ۶۰۰ فریم بر ثانیه باشد قابل قیاس نیست اما ازآنجایی که میان یابی فریم ها نیاز به صرف قدرت پردازشی دارد و این کار طبیعتا زمان بر است، از این تکنیک نمی توان برای های ویدئویی استفاده کرد برای درک بهتر چرایی این موضوع، حالتِ کمی اغراق شده ی زیر را تصور کنید در های ویدئویی فرصتی برای دستکاری تصویر وجود ندارد و باید پس از دری هر فریم بلافاصله آن را نشان بدهدفرض کنید در حال تماشای یک فیلم سینمایی در خود هستید و عملیات پس پردازشِ شما روی محتوا به قدری زمان بر است که حدود یک دقیقه طول می کشد در چنین شرایطی، مادامی که صدا و تصویر فیلم با یکدیگر هماهنگ باشند، این تأخیر هیچگونه تأثیری در تجربهکاربر نخواهد گذاشت و درواقع کاربر اصلا متوجه تأخیر نخواهد شد اما اگر کاربر در حال انجام ویدئویی باشد، نمی تواند پس از فشردن هر دکمه یک دقیقه منتظر بماند تا یا مانیتور نتیجهفشردن آن دکمه را به نمایش بگذارد در حقیقت تأخیر در نمایش محتوا هنگام اجرای های ویدئویی، حتی اگر در حد یک ثانیه هم باشد، انجام دادن را عملا غیر من خواهد کرد به همین دلیل هنگام انجام های ویدئویی، گاهی منتظر دری کامل فریم از منبع نمی ماند کاردستی با کاغذ رنگی برای پیش دبستانی ها و همان فریم نصفه و نیمهدریی را به نمایش می گذارد تا فریم بعدی آماده شود این کار باعث به وجود آمدن اثری مشهور به پاره یا بریده شدن صفحه می شود اگرچه می توان با فعال کردن قابلیتی با نام همگام سازی عمودی، فریم ریت خروجی از منبع را تا حد اان با ریفرش ریت هماهنگ کرد؛ اما این روش هم به دو دلیل راه حلی ایده آل برای از بین بردن اسکرین تیرینگ نیست اول اینکه در بیشتر مواقع باعث می شود فریم ریت شما به یک مقدار خاص محدود شود

برای مثال، فرض کنید شما قادر نیست همواره و به صورت ثابت به فریم ریت ۶۰ در یک خاص دست پیدا کند، اما در بیشتر لحظات می تواند فریم ریتی بین ۵۰ تا ۵۵ تولید کند در چنین شرایطی با محدود کردن فریم ریت به یک عدد ثابت معمولا ۳۰ برای از بین بردن اسکرین تیرینگ باعث می شود نتوانید از حداکثر قدرت پردازشی خود استفاده کنید اگرچه قادر است مشکل بریده شدن صفحه را برطرف کند، اما با خود مشکلات جدیدی به می آوردمشکل دیگر این است که اگر فریم مورد نظر در موعد مقرر توسط آمادهنمایش نشود، کلا از آن فریم صرف نظر می کند و تا آماده شدن فریم بعدی، همان فریم قدیمی را دوباره یا چندباره روی نشان می دهد این کار باعث به وجود آمدن اثری مشهور به یا می شود که اگرچه به بدی بریده شدن صفحه نیست، اما همچنان نمی توان نام تجربهایده آل روی آن گذاشت همچنین با خود اندکی لگ به می آورد بنابراین اگرچه قادر است مشکل بریده شدن صفحه را رفع کاردستی با کاغذ رنگی کند، اما با خود مشکلات جدیدی به می آورد به همین دلیل است که به صورت پیش فرض روی اکثر ها فعال نیست و توسعه دهندگان های ویدئویی انتخاب بین بد و بدتر بریده شدن صفحه یا و لگ را بر عهدهخود گیمر می گذارند -مقاله های مرتبط - را برای ارائه کرد- چیست و چطور مشکل ناهمگامی و مانیتور را حل می کند- نام اختصاصی است که با هماهنگ کردن ریفرش ریت و فریم ریت خروجی دستگاه، اثر پاره شدن صفحه را از بین می برد و در عین حال معایب مانند و لگ نیز با خود به ندارد - یک تجاری غیر رایگان است و تولید کنندگان دستگاه ها برای بهره گرفتن از آن علاوه بر استفاده از یک ماژولخاص در خود بایدبابت امتیاز استفاده از به پرداخت کنند برخلاف که دستگاه را مجبور می کند فریم ریتی متناسب با ریفرش ریت تولید کند، - را مجبور می کند ریفرش ریت خود را با فریم ریت خروجی دستگاه هماهنگ کند در واقع عملکرد - اندکی پیچیده تر از توضیح مختصر و سادهبالا است برای مثال، چیپ - استفاده شده در های مجهز به ۷۶۸ برای ذخیره کردن فریم های قدیمی است و همچنین می تواند با آنالیز فریم ریت دریی، تغییرات آن در آینده را پیش بینی و مانیتور را برای ریفرش ریت متناسب با فریم ریت، از پیش آماده کند برای استفاده از -، علاوه بر استفاده از سازگار با این ، کاربر باید موارد زیر را نیز داشته باشد به بالادرایور به بالا عامل لینوکس، ، سولاریس یا ۷ به بالادرگاه دیسپلی ۱ ۲می توانید از اینجا کاردستی با کاغذ رنگی برای کودکان لیست مانیتورها و کارت های را که از - پشتیبانی می کنند، مشاهده کنید نام ریفرش ریت متغیر است که در سال ۲۰۱۵ به عنوان پاسخی به - معرفی شد همان طور که از نامش پیدا است بر خلاف - کاملا رایگان است و برای بهره گیری از آن تنها به کاررفته در درگاه دیسپلی ۱ ۲ کفایت می کند در ساخت های نه نیازی به استفاده از ماژولاختصاصی وجود دارد و نه نیازی به پرداخت هزینهامتیاز به مقاله های مرتبط فری سینک رقیب جی-سینک فری سینک اِی اِم دی ان تر از جی سینک استباتوجه به اینکه معمولا تنها کارت های گرافیک و مانیتورها از درگاه دیسپلی استفاده می کنند و - و هر دو به این درگاه واه هستند، استفاده از های ریفرش ریت متغیر تا پیش از این تنها مختص به و مانیتور بود و کاربران های خانگی، کنسول های و مانیتورهای فاقد درگاه دیسپلی از مزایای این محروم بودند

اما به تازگی با اعلام فروم مبنی بر پشتیبانی از در طراحی نسخهجدید این درگاه با نام ، می توان انتظار داشت در آینده ای نزدیک اولین ها و کنسول های مجهز به وارد شوند همچنین اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که با معرفی نسخهدوم ریفرش ریت متغیر خود با نام از طیف وسیع تر رنگ و محتوای نیز پشتیبانی خواهد کرد می توانید از اینجا لیست مانیتورهایی که از پشتیبانی می کنند مشاهده کنید آیا شما توانایی پشتیبانی از این ها را دارد؟ تجربهخود را از کار با مجهز به - و با ما و کاربران به اشتراک بگذارید


آشنایی با فناوری‌های G-Sync و FreeSync

which_wordpress_blog: 
https://theguardianeconomyblog.wordpress.com/?p=86|||145089916